Stauning ELLER kaos – Dan Jørgensen OG kaos

Når man læser nedenstående artikel fra Food Culture, kommer man unægtelig til at tænke på socialdemokraternes slogan fra 1935: ”Stauning eller kaos”.

Lidt frækt kunne man vel 2015-opdatere det til: ”Dan Jørgensen OG kaos”. Hvor Staunings slogan sikrede et valg, vil jeg tillade mig at håbe, at Dan Jørgensen OG kaos vil skaffe os af med ham og hans øko-hysteri.

Hvorfor er det nu, jeg er så grov – er det fordi jeg ikke kan lide økologi og er U-Økologisk indstillet?

Nej, og det ved man når man læser ”Om Agerbonden” og tidligere indlæg. Men nogen skal jo have den lidt praktiske tilgang – teoretikerne er der nok af.

Lad os lige starte med artiklen i Food Culture (hold på hat og briller – træerne kommer til at gro ind i himlen, imens du læser om det journalisten får beskrevet som bl.a. ”danskernes sult efter økologi” og hvordan “Supermarkederne skriger efter økologi”:-)).

Jeg kommenterer med lidt nede-på-jorden-sur-røv-praktik efterfølgende.

Akut mangel på øko-kød

Forbruget af økologisk kød vokser så hurtigt, at landbruget ikke kan følge med. Supermarkederne skriger på økologisk kød, og slagterierne skriger på økologiske landmænd, siger Frilands direktør.

  1. apr 2015 kl. 12:56 af Thomas Møller Larsen

Danskernes sult efter økologi vokser så hurtigt, at der er opstået akut mangel på økologisk svine-, okse- og kyllingekød. Hos Danmarks største producent af økologisk kød, Friland, fortæller direktør Henrik Biilmann:

”Alle supermarkeder skriger på økologisk kød, og alle producenter skriger på økologiske landmænd. Vi må dagligt sige nej til eksisterende kunder og nye kunder, fordi vi ikke har kød nok. For et år siden sagde jeg, at vi vil få brug for 50 procent flere økologiske grise i 2018. Men det, begynder vi nu at tro, er et konservativt bud. Vi fornemmer, at der mangler økologisk kød i hele Europa. Det er helt udtalt på svinekød, men situationen er den samme på oksekød.”

Coop kan ikke skaffe nok øko-kød

Hos Coop lå salget af økologisk kød i januar og februar 15 procent højere, end det gjorde i samme periode sidste år.

”Vi slider med at få fat i de mængder, vi kan sælge. Specielt, når vi taler om fersk kød. Den største udfordring lige nu er på udbudssiden. Og vi appellerer til, at flere producenter lægger om til økologi,” siger Coops food-direktør, Jens Visholm.

Det aktuelle spring hos Coop kom i kølvandet på en række aggressive, permanente prisnedskæringer.

L&F: Øko-trend bider sig fast og skaber flaskehals

Som Foodculture.dk tidligere har beskrevet, melder Danmarks største kyllingeslagteri, HK Scan, også om akut mangel på økologiske kyllingeproducenter. Og Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer, er klar i mælet:

”Der er træk på efterspørgslen, priserne ligger fornuftigt, og det ser ud til at være langsigtede trends. Det, der er flaskehalsen lige nu, er, om producenterne kan nå at følge med.”

Øko-trend spreder sig fra Norden

Økologiens voldsomme vokseværk stilnede elles af i kølvandet på finanskrisen. Men senere røg den igen i vejret. For eksempel var salget af økologisk kød, pålæg og indmad 17 procent højere i 2013 end i 2012, ifølge tal fra Danmarks Statistik, og meget tyder altså nu på, at væksten fortsætter.

Også på globalt plan er økologien i kraftig vækst. På verdens største marked for økologi, USA, voksede salget af økologiske fødevarer eksempelvis med 12 procent i 2013, viser tal fra FiBL. Og ifølge Danmarks Statistik blev den danske eksport af økologi fordoblet fra 2009 til 2013.

Thomas Søby er cheføkonom i Landbrug & Fødevarer, der er i færd med at åbne det asiatiske marked op for danske økologi-producenter. Han siger om trenden:

”Det har traditionelt været sådan, at økologi har været et nordeuropæisk fænomen. Men nu kan vi se, at det spreder sig mere og mere, og at der er en stigende betalingsvillighed i udlandet. Og vi forventer, at der vil ske en kraftig stigning i eksporten i de kommende år.”

Den får hele armen, hva’ (og som jeg har skrevet før, så kan konventionelt landbrug godt nok lære noget af økologerne om markedsføring!!)

Friland, Coop og selv Landbrug & Fødevarer går helt i selvsving her – sidstnævnte har sat sig selv eller er blevet bragt i den meget svære situation, at organisationen skal rumme både konventionel og økologisk produktion – så de er nødt til at hyle med, for ikke at blive kaldt stivstikkere. Men heller ikke de slår hjernen til og forholder sig lidt praktisk til sagen omkring forsyningen til den forøgede produktion!

Sagen er nemlig, at ”Skal der noget ud, skal der også noget ind”

Hvis man nu antager, at salgspotentialet er virkeligt – og, at der er nok landmænd, som vil og kan producere kødet – hvilke planer ligger der så aktuelt for at skabe forsyning med tilstrækkeligt økologisk foder – herunder ikke mindst protein. Det er i sig selv en meget kompliceret puslespil at få forsyningerne afstemt med behovet – især i en tid, hvor behovet over relativt kort tid forventes at stige meget.

Som udgangspunkt (og krav/forventning) fra den økologiske forbruger, er det vel væsentligt at det økologiske kød produceres basis økologisk foder – og ikke blot afleder en lang række af dispensationer for anvendelse af konventionelle råvarer.

Ligeledes bør der vel ligge en klar plan for at fx proteinforsyningen til den eventuelt forøgede produktion af økologisk kød, i tråd med den økologiske tankegang skal baseres på lokal produktion.

Kom nu på banen med bare en lille smule praktik, inden alle mand sælger skindet, før bjørnen er skudt. Tro mig – jeg har arbejdet rent praktisk med at få balancen mellem forsyning og behov til at gå op – og set mange økologiske råvarer være i henholdsvis over- og underskud. Og det var endda før ”Dan Jørgensen OG kaos”:-)

Lad mig afslutningsvis citere mig selv fra et blogindlæg med titlen ”Øko eller U-øko” den 5/3 2015:

”Det økologiske princip om, at ”langsom vækst giver god smag”, burde også gælde for væksten i den økologiske produktion!”e

Martin Merrild fra Landbrug & Fødevarer gør i nedenstående link et godt forsøg på at sige noget fornuftigt om det emne – klik bare løs på den lille korte video med titlen: “Vi skal glæde os over sund vækst i økologien”

http://www.lf.dk/Aktuelt/Nyheder/2015/April/Formandskabets_nyhedsbrev_10-4-15/Nyhedsbrev_MM.aspx#

Please like & share:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *